Dags att börja sprida vårt budskap på allvar – möt Axel, vår nye marknadschef!

Ålder: 27
Bor: Ramberget, hyresrätt med hyra så låg som bara en hisingelägenhet kan ha.
Civilstatus: Sambo med tidigare bandmedlemmen och rockstjärnan Tuva Lodmark, sångare i Pale Honey.
Utbildning: Civilingenjör i industriell ekonomi (studerat med vår VD)
Byggerfarenhet: Lego som barn
Trivia: Haft technoklubb med vår VD, varit DJ, producent, fotograf samt rockmusiker och turnerat USA och europa.
Favoritfärg: Sustendturkos™
Träning: Långdistanslöpning
Ni kanske har märkt att vi börjat dela med oss av lite vacker fotokonst? Eller att vi börjat poppa upp i era webbläsare på betydligt fler ställen? Det är ingen tillfällighet: vi har en ny marknadschef! Axel Berglund kommer att hjälpa oss sprida vårt budskap till en betydligt bredare skara och på helt nya sätt. Med bakgrund inom allt från musik och ingenjörsskap till foto och reklam är vi helt säkra på att vi hittat rätt man för ett mycket viktigt jobb: att sprida ordet om långsiktighet i fastighetsbranschen! Vi tog tillfället att intervjua Axel för att ni ska få lära känna vår nye konstnärlige ledare lite närmare.

 

Frågorna är många: Vad har han gjort innan han kom hit? Varför just Sustend? Vad lockade en civilingenjör i industriell ekonomi till bygg- och fastighetsbranschen?

Jag har både jobbat inom Stockholms start-up-värld, jobbat på en tråkig traditionell management/IT-konsult, frilansat inom webb, foto och marknadsföring, varit klubb- och festivalarrangör, DJ:at och varit turnerande musiker. Frilansandet var delvis åt Sustend, och jag fick då se first hand vilket gött gäng det är. Utan att överdriva minns jag att jag vid dessa tillfällen tänkt “shit vad kul dom verkar ha på sitt jobb, tänk om man fick ha en sådan arbetsplats i framtiden”. Lyckligtvis är detta nu sant, och jag kan inte beskriva hur glad jag är för detta, då jag hela livet befarat och trott att ett heltidsjobb är oförenligt med självförverkligande. Något jag nu med råge fått motbevisat!

Helt ärligt är jobbet som marknadschef på en byggkonsultfirma mycket mer kreativt än en professionell fotoverksamhet

Axel Berglund

Som ung drömde jag istället om en karriär i musikbranschen, men insåg efter några skivor och turnéer, efter några festival- och klubbarrangemang och otaliga DJ-gig att det är sjukt överskattat och glorifierat genom media. Det är mycket man får offra, mycket tristess och slit bakom fasaden. Detsamma gäller den också glorifierade livsstilen som egenföretagare och frilans. Många frågade “kan du leva på det?” och blev väldigt imponerade när svaret var ja, som om förmågan att betala hyran är det viktigaste i livet. Det betydde väldigt lite för mig i skuggan av frånvaron av gemenskapen att vara ett gött gäng som jobbar mot ett gemensamt, ädelt, mål.

Allt det jag saknat med både frilansandet och musiklivet ger anställningen på Sustend mig, samtidigt som jag kan fokusera på det jag är allra bäst på och tycker är roligast. Jobbet är faktiskt ruskigt kreativt, och inkluderar mycket foto, design och galna idéer och kampanjer. Helt ärligt är jobbet som marknadsföringsansvarig på en byggkonsultfirma mycket mer kreativt än en professionell fotoverksamhet, vilket kanske kan förvåna många. Plus att jag slipper bokföringen…

Utöver det jag nämnt ovan så hade jag inte hamnat på Sustend om det inte var för att jag under studierna lärde känna och blev god vän med vår VD Anton, som jag hyser väldigt hög professionell och personlig respekt för. Vi har jobbat ihop innan, både i flertalet uppsatser under studierna, men även haft klubb ihop. Sammantaget hade jag inte kunnat tänka mig en skarpare eller vänligare chef.

Att kreativiteten kan kultiveras beror mycket på den kultur som råder på Sustend, vilken jag tror är en medveten design från vår eminenta VD. Kulturen är långsiktig och rationell, vilket gör att galna men bra idéer inte kategoriskt avfärdas, utan granskas med ett öppet sinne. Detta kombinerat med den goda stämning som råder och Antons prioritering om allas välmående gör Sustend till en fantastisk arbetsplats.

NKN_7645Vad gör Axel på Sustend om dagarna egentligen?

Det kan låta väldigt luddigt och hipstrigt när man pratar om det, men i runda slängar kan man säga att jag är som en intern reklam- och produktionsbyrå, med en touch av ingenjörsmässig seriositet och analys. Detta för att få folk att förstå att vi är de bästa och modernaste byggkonsulterna there is (vilket vår VD med mästerlig retorik övertygat mig att vi är), direkt konvertera (så man så hipstrigt säger nu för tiden) spekulanter till kunder, samt bygga ett starkt varumärke som står för modernitet och kompromisslös kvalitet.

Mer i detalj innefattar det digital annonsering, fysisk annonsering, sökmotoroptimering, PR-strategi, grafisk design, fotografi, intern IT-konsult och fotoretuscherare, webbdesign, events, kampanjutformning, sociala medier, arbetsgivarvarumärkesutveckling (för att jag försöker undvika engelska moderna termer som employer branding) och framförallt lunchpingisspelande.

Och när han inte sprider vårt viktiga budskap – vad gör Axel på fritiden?

Ett ganska nyligen förvärvat intresse är att turista i min egna stad. Detta genom att testa de senaste restaurangerna och krogarna, i jakt på nya spännande kulinariska upplevelser, den perfekta burgaren och den perfekta IPA:n. Det brukar också, liksom nästan allt jag gör, innefatta foto, i detta sammanhang gatufoto.

Jag sviker aldrig heller den hela Game of Thrones-måndagen. Vidare umgås jag med vänner, främst genom regelbundna middagsklubbar: Salmon Sunday™ med gammalt Chalmers-folk och Technofolk Som Äter Mat™ med folk från klubbdagarna. Jens, VD på vårt dotterbolag Planima, har också (tyvärr) dragit in mig i gamla onda banor, datorspelande, med det nysläppta spelet Overwatch, från favoriterna Blizzard Entertainment.

Kärleken för musik har inte försvunnit heller, och gör nog aldrig det. Jag skapar fortfarande musik, men mer utifrån glädje och utan professionella mål. Jag tror att detta på sikt kommer göra min musik bättre. Vi får se vad det blir, men jag kommer väl släppa något tids nog. Just nu är det varken rock eller house, utan någon form av drömsk ambient elektro.

Vad ser Axel mest fram emot just nu?

Jag har fortfarande lite introduktionsuppgifter, fundamentläggande och andra obligatoriska uppgifter kvar att göra, men sedan skall det bli förbaskat kul att börja välja ut och realisera många av de lite mer vilda och galna idéer jag antecknat innan och under min tid på Sustend. Sedan skall jag inte sticka under stolen med att det skall bli gött med sommar, då jag och min sambo skall på äventyr bland Norges alla naturfenomen, och både vandra, naturfota och njuta. Sedan ser jag ju självklart vid any given moment fram emot nästa Game of Thrones-avsnitt.

Axel Berglund
ab@sustend.se

Marknadschef
PR, digital marketing, event coordinator
Sustend AB